سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق تاثیر اضطراب در یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی

نقش اضطراب در یادگیری دانش آموزان

اضطراب یک واکنش طبیعی انسان است و به عنوان یک عملکرد روانی مهم عمل می‌کند که توسط بسیاری از افراد احساس می‌شود. در واقع همه‌ی ما بدون در نظر گرفتن سن، از یک سیستم هشدار که ممکن است در همه‌ی زمینه‌ها فعال شود، برخوردار هستیم که استرس و اضطراب نام دارد. این موضوع در زمینه یادگیری می‌تواند بر توانایی دریافت اطلاعات، پردازش و یا حتی بازیابی آنها اثرگذار باشد.

پر واضح است که دانش آموزان مبتلا به اضطراب اغلب نگرانی بالا و غیرقابل کنترل در مورد وقایع مختلف را تجربه می‌کنند که ممکن است متعلق به گذشته آنها باشد یا حتی فکر کنند که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. در هر دو شرایط ذهن دانش آموزان این‌گونه مسائل را بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهد که این امر باعث می‌شود صدمات جبران ناپذیری بر یادگیری آنها وارد شود. بنابراین، بدیهی است که معلمان برای کمک بهتر به دانش آموزان مضطرب، به جهت غلبه بر این‌گونه چالش‌ها باید به خوبی آموزش دیده باشند تا بتوانند دانش آموزان را از چنین شرایطی دور کنند. علاوه بر این، معلمان باید به خوبی متوجه شوند که چه شرایطی باعث شده است تا دانش آموزان به سمت و سوی اضطراب گام ‌بردارند.

اضطراب و فرآیند یادگیری

همانطور که می‌دانید بررسی روش یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی به عهده خانواده و سپس معلمان است. اگر این موضوع به خوبی بررسی شود به راحتی می‌توان در خصوص موانعی که باعث دور شدن دانش آموزان از یادگیری و یا حتی حضور در جمع و شرکت در هم‌فکری‌های کلاس شده است، اظهارنظر کرد.

طبق تحقیقات دانش آموزانی که از بهره هوشی بالاتری برخوردار هستند، نسبت به یادگیری مطالب بهتر واکنش نشان می‌دهند و از آن طرف دانش آموزان با بهره هوش عادی باید مطالب را با دقت بیشتری و حتی چندباره مورد بررسی قرار دهند. احتمالاً یکی از دلایلی که سبب می‌شود که اضطراب بر دانش آموزان با بهره هوشی کمتر، فائق آید این است که این‌گونه دانش آموزان به خوبی متوجه شده‌اند که توانایی درک سریع مطالب را ندارند، به همین جهت موجی از ناامیدی که از پسِ اضطراب به آنها وارد می‌شود سبب کاهش یادگیری در آنها شده است. بنابراین خانواده‌ها یا معلمان باید با در نظر گرفتن روش‌هایی، درک سریع‌تر مطالب را به دانش‌آموزان این‌چنینی یاد دهند.

downloadprojects.ir

راه‌های دوری از اضطراب دانش آموزان

برای رفع اضطراب به جهت یادگیری بهتر دانش آموزان باید از راه‌های معتبر و از قبل انجام شده با نتایج مثبت استفاده کرد. اگر در خانه یا کلاس با چنین دانش آموزانی مواجه هستید، شاید بهتر باشد که شرایط زیر را برای آنها مهیا کنید تا خیلی زود آنها را از چنین موقعیتی خلاص کنید:

اثرگذاری خنده در کاهش اضطراب

مطالعات نشان می‌دهند که خنده در هر شرایطی می‌تواند افکار مثبت را به ذهن راه دهد. لذا اگر می‌خواهید دانش آموزان را با ذهن مثبت و بازتر آماده یادگیری کنید، بهتر است با خنده و شوخ طبعی آنها را وادار به این کار کنید. در نظر داشته باشید که خنده می‌تواند استرس را به طور کلی از بدن دور کند.

اثرگذاری تغذیه در کاهش اضطراب

احتمالاً بیشتر افرادی که با اضطراب مواجه هستند، تغذیه نامناسبی دارند. زمانی که تغذیه بدن بدرستی انجام نشود، سبب بهم ریختگی هورمون‌های بدن می‌شود که این موضوع در افزایش استرس و اضطراب نقش موثری خواهد داشت. توصیه می‌کنیم برای یک مدت تغذیه را بهمراه ورزش امتحان کنید.

 

برای دانلود تحقیق تاثیر اضطراب در یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی اینجا کلیک کنید