سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق کودکان دو زبانه و چالش ها و مشکلات آموزشی آن ها

چه عواملی بر دوزبانگی کودکان اثر می‌گذارد

این پدیده به عوامل فردی، آموزشی و حتی اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام از آنها با درجه‌ی اهمیت خاصی بر شکل‌گیری کودک دوزبانه موثر خواهد بود. در واقع توانایی‌های فردی، انگیزه، هدف‌ها و حتی سن در زیرمجموعه‌های عوامل فردی جای می‌گیرند، این در حالی است که کیفیت و و روش آموزش بعنوان عامل آموزشی در ایجاد کودکان دوزبانه موثر خواهد بود.

از طرف دیگر شرایط فرهنگی، موقعیت اجتماعی و وابستگی به زبان مادری نیز تأثیرگذار است که در چارت عوامل اجتماعی جای خواهند گرفت. با این حال موارد عنوان شده نقش اساسی در ایجاد دوزبانگی کودکان نخواهند داشت بلکه این عوامل با تأثیری که بر یکدیگر می‌گذارند کیفیت دوزبانگی را شکل می‌دهند.

مشکلات کودکان دوزبانه

به طور کلی نمی‌توان برای کودکانی که دوزبانه هستند، مشکلاتی را وارد دانست. در همین راستا هیچ‌گونه اسناد و شواهدی نیز در دسترس نیست. در واقع اگر یادگیری دو زبان در کودکی (سن 3 تا 5 سال) انجام گیرد، نه تنها مشکلاتی برای کودکان پیش نمی‌آید بلکه یادگیری به طور کامل انجام خواهد پذیرفت و این موضوع در آینده می‌تواند به نفع کودکان نیز باشد. با این حال شاید برای کودکانی که باید مراحل تحصیل را آغاز کنند، مشکلاتی پیش بیاید. اجازه دهید در این مورد دانش آموزان را به چندین دسته تقسیم کنیم:

دسته اول دانش آموزانی قرار می‌گیرند که بر زبان فارسی مسلط هستند و هیچ‌گونه لهجه‌ای ندارند که طبیعتاً کار با چنین دانش آموزانی راحت خواهد بود.

دسته دوم دانش آموزانی هستند که مسلط به یک لهجه‌ی محلی فارسی هستند. مانند دانش آموزان گرگانی. پر واضح است که این دسته هم چندان به مشکل نمی‌خورند.

دسته سوم نیز مانند کودکان روستاهای کردستان بر یک گویش محلی تسلط دارند.

دقت کنید که در هر سه دسته تمامی دانش آموزان می‌توانند به فارسی صحبت کنند لذا مشکلات آنچنانی در درک و فهم خواندن و نوشتن نخواهند داشت اما بیشتر زحمت معلمان برای دانش آموزانی است که حتی مهارت شفاهی زبان فارسی را نیز یاد ندارند که این‌گونه دانش آموزان در دسته چهارم جای می‌گیرند. در چنین شرایطی قبل از هر چیزی به این‌گونه کودکان باید آموزش یادگیری مهارت‌های زبان شفاهی فارسی داده شود.

آموزش زبان فارسی به کودکان دوزبانه

به طور کلی باید در چندین مرحله به کودکان دوزبانه زبان فارسی را یاد داد که ما در ادامه خلاصه‌وار آنها را توضیح خواهیم داد:

– در مرحله اول کودکان یا دانش آموزان باید با زبان دوم که فارسی هست در تماس باشند و به قولی آن را باید بپذیرند.

– در مرحله بعدیِ آموزش کودک دوزبانه باید با استفاده از یک‌سری تمرین‌های از پیش تعیین شده که البته باید تحت نظر معلم یا هر شخص یاددهنده باشد، انجام شود.

– و در مرحله نهایی کودک (دانش آموز) باید بتواند مهارت‌های کسب شده در تولید زبان فارسی را به طریق مختلف مانند گفتار یا نوشتار مورد استفاده قرار دهد.

برای دانلود تحقیق کودکان دو زبانه و چالش ها و مشکلات آموزشی آن ها اینجا را کلیک کنید