سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایان نامه مرغ مادر گوشتی

مدیریت پرورش مرغ مادر گوشتی

به طور کلی برای مدیریت صحیح مرغ مادر گوشتی باید 7 مورد را در نظر گرفت. این 7 مورد به قرار زیر هستند:

آب

بسیار حیاتی است که در روزهای ابتدایی به دنیا آمدن جوجه، آب مطلوب برای‌شان در نظر گرفته شود که در غیر اینصورت باید شاهد یکنواختی در رشد آنها بود. ضمن اینکه تلفات نیز افزایش می‌یابد. استفاده از آب‌خوری‌های مخصوص و البته کوچک می‌تواند در ابتدای دوره بسیار کمک کننده باشد. همچنین در نظر بگیرید که در روزهای اول طی کردن مسافت بیش از یک متر برای جوجه برای دست‌یابی به آب منجر به آسیب به آنها خواهد شد.

دان

 

وقتی جوجه‌ها به مرغ مادر گوشتی تبدیل می‌شوند که تغذیه مناسبی داشته باشند. توصیه می‌کنیم که از سنین 5 تا 7 سالگی دان باید بر روی سینی قرار گرفته و سپس در اختیار جوجه‌ها قرار داده شود. همچنین باید دقت شود که دان بیش از اندازه درون سینه ریخته نشود چرا که این کار سبب افزایش ضایعات دانه خواهد شد. پر واضح است که کیفیت دان‌ها نیز باید قابل قبول باشد و از هر جنس دان نباید استفاده کرد.

رطوبت (درجه‌ی حرارت)

حتماً می‌دانید که برای رشد مناسب جوجه‌ها برای تبدیل شدت به جوجه مادر باید حرارت بستر و مکانی که جوجه‌ها در آن نگهداری می‌شوند مناسب باشد. دقت کنید که در هر دوره از زندگی (یک روزگی، یک ماهگی و غیره) باید از یک درجه حرارت مناسب استفاده کرد. در نظر بگیرید که دمای کمتر از 28 درجه می‌تواند سبب سرما در جوجه‌ها شود. همچنین باید احتیاط کرد که اگر از سیستم گرمایی گازی برای گرم کردن محل استفاده می‌شود، قبل از هر ورود جوجه‌ها به محل باید آن را گرم نگه داشت.

downloadprojects.ir

نوردهی

زمانی که نور کافی در تمامی سالن (یا هر محل دیگری) به طور کامل پراکنده باشد، اولین مزیتی که دارد این است که از وجود دان و آب اطمینان حاصل می‌شود. دقت کنید که در روز‌های ابتدایی باید حداقل 23 ساعت از نور کافی و با شدت 10 لوکس استفاده شود. البته اگر بخواهید که جوجه‌ها را به فعالیت وا دارید، شدت نور را باید تا 100 لوکس نیز افزایش دهید.

تراکم گله

بررسی تراکم گله شرایط خاصی دارد که با توجه به نوع سالن، رفاه جوجه‌ها و تجهیزاتی که موجود است در نظر گرفته می‌شود. البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که در تراکم‌های بالا نتایج خوبی از لحاظ سودآوری و اقتصادی نصیب‌تان نخواهد شد. برای پیشنهاد در نظر داشته باشید که تراکم جوجه‌ها حداقل تا 4 روزگی می‌تواند حداقل تا تعداد 50 جوجه در هر متر مربع باشد و بعد از آن می‌توان به دلخواه فضای پرورش جوجه‌ها را افزایش داد.

مدیریت بستر

مطمئناً می‌دانید قبل از آنکه جوجه‌ها را به سالن مد نظر پرورش بیاورید باید آن را به خوبی تمیز کرده و حداقل تا ضخامت 5 تا 10 سانتی‌متر آن را بپوشانید. برای این موضوع می‌توانید از پوشال نجاری استفاده نمایید. دقت کنید که سالن یا هر بستر دیگر باید عاری از هر گونه کپک، قارچ و آفت باشد تا سلامت جوجه‌ها به خطر نیوفتد.

تهویه

وجود هوای مناسب و اکسیژن کافی در محل نگهداری جوجه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، خصوصاً در روزهای ابتدایی که استارت پرورش جوجه‌های مرغ مادر زده می‌شود. در نظر داشته باشید که اگر در یک محیط بسته هوای کافی و البته سالم وجود نداشته باشد، پروژه‌ی نگهداری از هر دام با شکست مواجه خواهد شد.

برای دانلود پایان نامه مرغ مادر گوشتی اینجا کلیک کنید